Suunamine ehk dokumendi saatmine menetlusse on üks olulisemaid dokumendihalduse funktsioone. Menetlemine seisneb dokumendi edastamises asjaosalistele ning asjaosaliste tegevustes dokumendiga - vastamine, kooskõlastamine, tagasilükkamine, kinnitamine, edasisaatmine jne. Ilma suunamist käivitamata ei jõua süsteemis olev dokument vajaliku töötajani.


Töö hõlbustamiseks on võimalik suunamisi korduvkasutamiseks salvestada. See tähendab, et sarnase menetlusringiga dokumentide puhul ei pea alati kõiki osalisi ühekaupa sisestama, vaid on võimalik valida juba eelseadistatud menetlusring ehk töövoog.


Iga DHS-i kasutaja saab ise luua endale salvestatud menetlusringe. Suunamiste salvestamine toimub suunamistegevuse käigus suunamiste plokis.

1. Avage uus suunamine klõpsates nupule „Lisa uus suunamine“.

vorm suunamine lisa uus

2. Valige suunamise tüüp – kas paralleelsuunamine või järjestiksuunamine.

3. Tehke linnuke kasti „Salvesta suunamine“ ja kirjutage selle kõrvale suunamise nimi teile sobiva ja meeldejääva pealkirjana.

vorm suunamine 03

4. Kui soovite, et salvestatud suunamist kuvatakse ainult selle dokumendiliigi juures, siis tehke linnuke kasti „Ainult käesolev tüüp“.

5. Kui soovite dokumendi edasist menetlust ise jälgida, tehke linnuke ka kasti „Näita minu avalehel“.

6. Koostage menetlusring määrates valikmenüüst tegevused (rollid) ja osalised (kellele).

7. Klõpsake salvestamise nuppu. Dokument on saadetud menetlusse.

8. Järgmistel kordadel suunamist alustades valige salvestatud suunamiste valikust vajalik menetlusring. Suunamiste vorm täidetakse salvestatud suunamise andmetega. Menetlusse saatmiseks salvestage dokument.

vorm suunamine 02

 

Süsteem ei sea piiranguid menetlusringide ehk töövoogude arvule. Kui tekib vajadus mõnes töövoos teha muudatusi või töövoog kustutada, siis tehke salvestatud suunamiste seast valik ja klõpsake suunamise nime kõrval nuppu „Kustuta“. Vajadusel moodustage uus.

 

Hele Punga
kantseleiteenistuse direktor

 

Kõndisin ühel sombusel oktoobripäeval kuldsete lehtedega kaetud Toomemäel. Mööda Uuest ja Vanast anatoomikumist. Tahtmatult tulid meelde kahe kordumatu hoonega seotud õpinguaastad ja stuudiumi ühed raskemad eksamid – anatoomia ja patoloogiline anatoomia. Edasi kandusid mõtted reumatoloogia tsükli juurde, kus lahendasime perfokaartidele kirjutatud haigusjuhtumit. Tollal oli see maha kirjutatud ühest arvutiprogrammist ja vastuseid andis arvuti asemel perfokaardilt lugedes õppejõud – aasta oli siis 1993.

 

Ligi 20 aastat tagasi ei kujutanud keegi ette seda, mis täna on iseenesestmõistetav: räägime infotehnoloogiast, täpsemini meditsiini infotehnoloogiast. Kus me oleme 20 aasta pärast? Kas 2022. aastal kujutab keegi ette, et arst peab andmete saamiseks kasutama erinevaid ekraanivaateid nagu see täna haigla infosüsteemi ja terviseinfosüsteemi kasutamise vahel on?

 

„Miks minu andmeid tervise infosüsteemis ei ole!," küsib patsient täna, kuigi e-tervises on hetkel rohkem kui 950 000 inimese andmed. Arsti levinuim küsimus: „Kas patsiendi andmed on tervise infosüsteemis, on mul mõtet neid sinna vaatama minna?" – on samuti õigustatud.

 

Ülle Kadastik ja Raul Mill

 

Sel aastal on andmete saatmine tervise infosüsteemi oluliselt suurenenud, ja kliinikumgi on edastanud tänavu näiteks üle 200 000 dokumendi rohkem kui 100 000 erineva patsiendi kohta. Kuid arenguperspektiivi on veel küllaga. Kuniks kogu rahvas on tervise infosüsteemis sees.

 

Arst peaks saama info andmete olemasolu kohta kohe süsteemi sisenedes. Seega peab edasi arenema kasutusmugavus: nii andmete sisestamine kui ka info kuvamise süsteem. Seda on võimalik teha vaid koos Teiega, arstid ja õed – koostöös me seda suunda praegu e-tervises arendamegi. Suureks abiks on siin käesolevast aastast E-tervise juures tegutsev arst-ekspertide grupp – Meditsiiniline Nõukoda. Kliinikumist kuulub sinna kolm arsti.

 

Paratamatult on teist kõigist tänaseks saanud infoühiskonna arstid – kõik Te puutute igapäevaselt kokku digitaalmaailmaga. Seega, selle valdkonna areng on paljuski just meditsiinitöötajate endi käes. Meditsiiniline infotehnoloogia peab oma kiire arengu tõttu saama alguse juba koolipingist. Kliinikum on ülikoolihaigla ja tulevane arstkond alustab oma teed juba üliõpilasi e-tervise arengutesse kaasates. Selline koostöö on realiseerumas veel sellel aastal.

 

Mul on tõepoolest hea meel, et huvi E-tervise projektide vastu on erinevatel osapooltel suur ja koostöö on kujunenud väga konstruktiivseks. Oleme loonud mitmeid ekspertgruppe. Kliinikum on esindatud kõigis neis. Kliinikum on oma seisukohtades alati hästi ette valmistatud, väga põhjalik ja konstruktiivne. Koostöö näiteks võib tuua e-labori või statistikamooduli või tervise infosüsteemis realiseeritud päringufiltrite täiustamise, mis andmete leidmist kiirendavad.

 

Ekspertgruppidesse kuulub ka inimesi, kes minu stuudiumi ajal olid mu õppejõud ja kursusekaaslased ─ täna osalevad nad ekspertidena e-tervise arendamisel. See on ühiselt väärtustatud koostöö.

 

Raul Mill

SA Eesti E-Tervis juhatuse liige

 

eHL diagnostika moodul

 

2012. aastal oli eHL-i täiendustööde põhirõhk suunatud eHL-i diagnostika mooduli täiendamisele. Tänu radioloogiakliiniku töötajate vearaportitele ja täiendusettepanekutele sai diagnostikamoodulit järjepidevalt täiendatud. Diagnostika mooduli kasutajate ringi on lisandunud:

 

01.01.2012 – angiograafia

01.02.2012 - radiodiagnostika kabinetid Maarjamõisas: EMO

01.03.2012 - radiodiagnostika naistekliinikus

19.03.2012 - kirurgiakliiniku abdominaalkirurgia osakonna endoskoopia kabinet

21.05.2012 – patoloogiateenistus

28.05.2012 - kirurgiakliiniku uroloogia protseduuride kabinet

01.06.2012 - südamekliiniku kliinilise füsioloogia osakond

02.07.2012 - kopsukliiniku bronhoskoopia ja spirograafia uuringud ja allergiatestid

 

Arendusosakond

Arendusosakonna töötajate arv on aastate jooksul jäänud samaks, kasvanud on aga osakonna töötajate poolt toetatavate ja arendatavate rakenduste arv ja funktsionaalsus ning hüppeliselt suurenenud rakenduste kasutajate arv, kellele pakume kasutajatuge ja koolitust. Hea koostöö tulemusena oleme suutnud tagada operatiivse kasutajatoe kõigile lisandunud rakendustele.

 

Selleks, et pakkuda kvaliteetset kasutajatuge, tuleb meie spetsialistidel põhjalikult selgeks õppida rakenduse kasutamine ja tundma õppida kasutajate tööprotsesse. Kuna erinevate programmide kasutajate töölõigud kohati kattuvad, siis on kasutajatoe pakkujatel väga oluline ka omavahel operatiivselt infot vahetada, et paremini kasutajaid nõustada ja probleeme ennetada.

 

Kasutajatugi

Kõige suurem kasutajatoe koormus langeb igapäevaselt eHLi ja eLabori haldurite õlgadele. Kuna kliinikud ja labor töötavad ööpäevaringselt, siis ei ole harvad juhud, kus nende rakenduste kasutajatoe eest vastutajad peavad tööd tegema ka öösel.

 

Rõõmustav on, et nõu ja abi vajavate kasutajate arv on vaatamata kasutajate koguarvu suurenemisele jäänud samaks või natuke isegi langenud. See tähendab, et ühe rohkem eHL-i kasutajaid saab oma tööd teha ilma infosüsteemi puudutavate probleemideta.

 

Kati KormeHL-i kasutajamugavuse tõstmise, programmi funktsionaalsuse täiendamise ja senisest vaheldusrikkama koolitusprogrammi abil loodame abikõnede arvu edaspidi veelgi vähendada.

 

 

 

 

 Kati Korm

informaatikateenistuse arendusosakonna juhataja


Informaatikateenistuse arendusosakonna 2012. aasta esimese poole töid ja tegemisi ilmestab kõige paremini üks sõna – koostöö.


Möödunud aasta lõpus sõlmis kliinikum koostöölepingu Ida-Tallinna Keskhaiglaga, mille üks eesmärk on haiglates kasutatavate infosüsteemide funktsionaalsuse ja dokumenteerimise standardite ühtlustamine. Selle koostöölepingu raames on käesoleval aastal Ida-Tallinna Keskhaigla IT arendusgrupiga arutatud nii Haiglate Liidu kui ka SA E-Tervis poolt välja töötatud dokumenteerimise standardite reaalset kajastamist haiglainfosüsteemides. Standardid määravad kindlaks dokumentide andmekoosseisud ja teatud dokumenteerimise reeglid, aga lisaks sellele on haiglainfosüsteemi arendamisel vaja täpselt paika panna ka see kuidas ja milliseid andmeid korraga ekraanil kuvatakse, kuidas ja milliseid kontrolli reegleid ja automatiseerimise võimalusi kasutatakse (ehk mitu „klõpsu" peab andmete sisestamiseks tegema) jne.


Esimesel poolaastal võeti luubi alla EMO dokumentatsioon (patsiendikaardi täiendused ja triaaži määramine) ja naistekliiniku dokumentatsioon (sünnikaart, sünniepikriis, rasedakaart, beebikaart). EMO töörühma olid kaasatud ka Kliinikumi EMO töötajad, ees seisab veel naistekliiniku spetsiifika ülevaatamine koos kliiniku arstide ja ämmaemandatega. Uus funktsionaalsus jõuab eHL-i kasutajateni osaliselt selle aasta lõpus ning täies mahus järgmise aasta alguses.


Eelnevale lisaks töötati välja ühtne taastusravi spetsialisti töölaua, operatsioonide planeerimise I etapi ja patsiendiportaali funktsionaalsuse visioon. Teisel poolaastal on plaanis need visioonid koostöös vastavate kliinikute töörühmadega kooskõlastada, viia sisse vajalikud täiendused ning funktsionaalsus järgmisel aastal eHLi kasutajateni tuua.


Kati KormKõigi nende tööde ja tegemiste juures on kolmandaks osapooleks olnud meie kauaaegne lepingupartner Nortal, kelle analüütikud ja arhitektid pakuvad ise aktiivselt välja uusi funktsionaalseid lahendusi ja abistavad meid ka visioonide väljatöötamisel.


Kati Korm
informaatikateenistuse arendusosakonna juhataja

 

16. veebruaril toimus Medi-IT OY poolt organiseeritud Soome tervishoiuvaldkonna IT-spetsialistide külaskäik kliinikumi.


Külalised tutvusid põhjalikult meie informaatikateenistuse töökorraldusega, tarkvaraarenduse põhimõtetega ja rakenduse eHL ajaloo ning funktsionaalsusega. Neile pakkus eriti suurt huvi see, kuidas on Eestis ja kliinikumis suudetud suhteliselt lühikese aja ning piiratud ressurssidega nii palju korda saata. Võrreldes Soomega on meil kliinikumis kasutusel tänapäevane, 100% veebipõhine ja pidevalt arenev haiglainfosüsteem ja kogu riiki hõlmav digiretsepti, digiepikriiside ja digipildi funktsionaalsus. Kõrge prioriteediga IT arendustööde tempo on meil väga kiire ja sellega seoses tunti huvi kasutusel olevate arendusmetoodikate vastu. Kõrgelt hinnati ka kliinikumi IT-töötajate optimismi ja töötahet.

Medi-IT OY on ettevõte, mis pakub Soome haiglatele tarkvaralahendusi, et aidata Soome haiglates korraldada piirkondlike meie digiloo sarnaseid lahendusi. Medi-IT OY on osaline Soome digiretsepti pilootprojektis.

 

Informaatikateenistus

 

Operatsiooniprotokolli on võimalik täita osade kaupa vastavalt sellele, kuidas andmed tekivad. Poolikute andmete salvestamiseks on protokollis nupp „Jäta pooleli".

Operatsiooniprotokolli lisamine
 

Poolikute andmetega operatsiooniprotokolli salvestamiseks peavad olema täidetud vähemalt järgmised andmed:

• operatsiooni alguskuupäev (võib olla määratud ka tulevikku ja ilma kellaajata);

• üks kirurg;

• märkeruut protokolli ametliku koostaja nime ees.

Nimekiri

Poolikute andmetega salvestatud operatsiooniprotokoll tekib operatsiooniprotokollide nimekirja. Protokolli olekuks on „S"-sisestamisel. Sisestamise jätkamiseks tuleb vajutada muuda ikoonile.

 

Meelika Kuningas-Lutsar

informaatikateenistuse arendusosakonna süsteemianalüütik

 

Tiiu Laud

informaatikateenistuse projektijuht

 

Retseptikeskuse poolt pole päris kõiki retsepte lubatud tühistada. Kui tegu on retseptiga, mida pole võimalik tühistada, siis annab Retseptikeskus sellest teada veateatega:

 retsepti tühistamine

Retsepti staatused vastavalt liidestamise juhendile on:

 

- Koostatud - 00

- Müüdud - 10

- Broneeritud apteegis - 20

- Broneeritud operaatori poolt - 30

- Annulleeritud - 99

 

Tühistamise toimingut mittelubavad staatused on:

- Müüdud - 10

- Broneeritud apteegis - 20

- Broneeritud operaatori poolt - 30

- Annulleeritud - 99

 

Veateade „Retsept on toimingut mittelubavas staatuses 99" antakse retseptile, juhul kui:

- Retsept on tühistatud kasutades operaatorteenust.

- Esinesid andmevahetuse probleemid, millega seoses on tühistamise sõnum eHL-i andmetel Retseptikeskussesse edastamata, aga tegelikult on see siiski Retseptikeskusese jõudnud (nt võrguühenduse häirete puhul, kus tühistamise sõnum jõuab Retseptikeskusese, kuid tühistamise õnnestumise sõnum ei jõua tagasi eHL-i).

Vajadusel saab koostöös apteekidega muuta broneerimise/tühistamise andmeid kasutades Retseptikeskuse operaatorteenust.

Infot patsiendi retseptide staatuste kohta on arstil võimalik vaadata aktiveerides menüüpunkti „Retseptikeskuse retseptid".

 retsepti tühistamine 2

Nelli Lauga

informaatikateenistuse arendusosakonna projektijuht

Tiiu Laud

informaatikateenistuse projektijuht

 

1. jaanuaril 2012 loodi riiklik Müokardiinfarktiregister, mille andmekogu volitatud töötleja on Tartu Ülikooli Kliinikum. Registri pidamiseks luuakse kliinikumi juurde eraldi struktuuriüksus.

Müokardiinfarktiregister võimaldab riiklikul tasandil koguda ja analüüsida andmeid müokardiinfarkti ravikvaliteedi ja -tulemuste kohta. Senini ei kogutud müokardiinfarkti andmeid tsentraalselt üle Eesti ning andmebaasi jõudis info vaid nendest haiglatest, millega oli sõlmitud andmevahetuse leping. Nüüdsest saadavad registrisse andmeid kõik tervishoiuteenuse osutajad, kes on diagnoosinud infarktijuhte, kas elupuhuselt või pärast surma.

Täpset ja kõikehõlmavat teavet ägeda müokardiinfarkti juhtude kohta vajatakse nii tervishoiusüsteemi juhtimises, kliinilises praktikas kui ka teadustöös. Müokardiinfarktiregistri andmete täielikkuse ja kvaliteedi tagamiseks seotakse andmed tulevikus tervise infosüsteemi ning rahvastiku- ja surma põhjuste registriga. Registri erialase eesmärgipärase toimimise tagab 10-liikmeline registri teadusnõukogu. Müokardiinfarktiregistri kodulehe aadress on: www.infarkt.ee

 

Kliinikumi Leht


Arveldamata artiklitest parema ülevaate saamiseks tehti eHL-i uus aruanne „Arveta haiguslood". Allpool on välja toodud juhtnöörid aruande parameetrite kohta ning selgitus, mis andmed aruandes kuvatakse. Uus aruanne on kättesaadav nii arvelduse kui ka diagnostika aruande menüüpunkti alt.

Arveta haiguslood

 

Aruande parameetrid:

• Periood - arveldamata artiklite kuupäevade vahemik;

• Struktuuriüksus - raviteenuste lehel olev arve esitaja struktuuriüksus;

• Töötaja - raviteenuste lehel olev arve esitaja isik;

• Haigusjuhu tüüp - võimalik teha aruanne eraldi ambulatoorsete, päevastatsionaarsete, statsionaarsete ning uuringujuhtude kohta;

• Haigusjuhu staatus - võimalik teha aruanne vaid avatud või lõpetatud haigusjuhtude kohta.

Aruande vaatamiseks soovitame kasutada eksportimist, kuna seejärel on võimalik aruanne Excel-is avada ning seal vajadusel andmeid töödelda.

Aruandes kuvatakse haiguslugudega seotud artiklid maksjate järgi, st kui ühes haigusloos on mitme maksja arveldamata artiklid, näidatakse haiguslugu mitmel real. Samuti kuvatakse infot, kas haiguslooga on seotud vastuseta saatekiri „Jah", millele oodatakse vastust sama haigusloo raames. Arveldamata artiklite summas kajastatakse maksjate kaupa haigusloo arveldamata artiklite maksumus.

 

Meelika Kuningas-Lutsar

informaatikateenistuse

süsteemianalüütik

 

Kui eHL radioloogiamooduli juurutamine uuringute tellijatele suuri muudatusi kaasa ei toonud (pidi ainult jälgima, et patsiendi uuringule suunamise järel vastav haigusjuht ikka kenasti avatuks jääks), siis radioloogiakliiniku töötajate jaoks olid muudatused väga suured.

Võrreldes vana radioloogia infosüsteemiga on uues moodulis selgelt eristatud registraatori, tehniku ja diagnostiku töölauad. See tähendab lisaks uudse väljanägemisega ekraanikuvadele mõnes osakonnas ka töökorralduse muudatusi (otsustusi kes milliseid tegevusi infosüsteemis dokumenteerib). Kõige raskem on kindlasti uue mooduliga harjuda neis kabinettides, kus eraldi registraatorit ei ole ja kõik vajalikud tegevused tuleb tehnikul või diagnostikul ära teha.

 Diagnostiku töölaud

Erinevate tegevuste, näiteks konkreetse saatekirja ja vastuse leidmiseks on palju otsingu ja filtreerimise võimalusi ning igal kasutajal tuleb leida endale kõige sobivamad variandid.

Praegu kasutusele võetav funktsionaalsus kujutab endast radioloogiamooduli esimest etappi. Peale paarikuulist radioloogiamoodulis töötamist saab kõigile paremini selgeks see, millised kuvad vajavad optimeerimist, kas ja kuidas tuleks informatsioon ekraanil ümber paigutada, millistest vaheetappidest on võimalik loobuda - see kõik on teise etapi arendustegevuste sisu.

Juba praegu on radioloogidel vajaduse korral võimalik tutvuda patsiendi haiguslooga eHL-i ravimoodulis. Järgmises etapis tõstetakse eHL-i üle ka vanas infosüsteemis salvestatud uuringute vastused.

Teise väga suure uuendusena võeti radioloogiakliinikus kasutusele radioloogiliste teenuste põhine lähenemine – iga teenus on seotud ühe või mitme konkreetse haigekassa hinnakirja artikliga. Tulevikus võimaldab see elektroonilise tellimise rakendumisel tellival arstil täpsemalt ära määrata, millist uuringut on patsiendile vaja teha. Radioloogiakliinikus võimaldab see juba täna teha täpsemat analüüsi ja statistikat oma tegemiste kohta.

Radioloogiamooduli lühijuhendid on kättesaadaval eHL Abi lehel: http://ehlabi.kliinikum.ee/juhendid

 

Kati KormKati Korm

informaatikateenistuse arendusosakonna juhataja

 

1. septembril algas eHL-i radioloogiamooduli juurutamine radioloogiakliinikus.

Esialgu uus radioloogiamoodul uuringute tellijatele suuri muudatusi kaasa ei too, väiksemad muudatused on tehtud radioloogiliste uuringute vastuste kuvamisel päevikukannetes. „Link dokumendile" viitab nüüd vastuse kuvale ning uuringu pilti saab vaadata eraldi lingi alt. Tulevikus võetakse kasutusele ka elektrooniline tellimine ja uuringuaja broneerimine.

NB! Tuleb meelde jätta, et eHL radioloogiamoodul lähtub nõudest, et arsti poolt tellitud radioloogilisele uuringule saab teenust osutada vaid siis, kui haigusjuht on avatud. Avatud haigusjuhuga seotakse uuringu vastus ning see omakorda tagab tehtud uuringu vastuse ja teenuse koodide õige liikumise päevikusse ja raviarvele. Tagatakse ka teenuste korrektne arveldamine.

Seega, teenust ei saa osutada kui pole avatud juhtumit.

eHL-is tähendab see seda, et eHL diagnostikamoodulisse laekunud saatekirja saab siduda patsiendi

• avatud ambulatoorsete ja päevastatsionaarsete juhtumitega;

• lõpetamata dokumenteerimisega statsionaarsete juhtumitega.

Radioloogiamooduli juurutamine toimub samm-sammult informaatikateenistuse ja radioloogiakliiniku poolt kokkulepitud ajakava alusel. Kui mõne osakonna või registratuuri juurutamisel tekib tehnilisi tõrkeid, siis korrigeeritakse juurutamiskava ning täpne eHL-i kasutusele võtmine lepitakse igas osakonnas eraldi kokku.

 

Praegu töötavad eHL radioloogiamoodulis:

Struktuuriüksus ja juurutamise aeg

nukleaarmeditsiin 2. september

radiodiagnostika stomatoloogia polikliinikus 5. september

radiodiagnostika kopsukliinikus 19. september

magnetresonantstromograafia 24. oktoober

mammograafia 24. oktoober

 

Uus sisselogimisekraan eHL-is

Juhime tähelepanu muudatustele eHL-i avalehel - sisselogimisekraan tegi läbi uuenduskuuri. Muutus üldine väljanägemine, senisest mugavam on logida rakendusse ID-kaarti kasutades ja lisandus kasutaja meelespea delikaatsete isikuandmete kaitsmise kohta.

 

eHL-i koolitused

Kliinikutel on võimalik tellida meie koolitajatelt eHL lisakoolitusi!

Koolitusi on võimalik tellida gruppidele (nt statsionaarse osakonna õed) ning vajadusel viime läbi ka individuaalkoolitusi uutele töötajatele. Koolituste puhul on kasutajatel endil võimalik valida teemad, mida oleks vaja üle korrata, põhjalikumalt läbi vaadata (nt TVL koostamine, ambulatoorse HJ dokumenteerimine jne.)

Erinevad teemakoolitused, mida omalt poolt hetkel pakume:

* Ambulatoorse HJ dokumenteerimise miinimumnõuded

* Statsionaarse HJ dokumenteerimise miinimumnõuded

* Valvearsti VV dokumenteerimine

* Päevastatsionaarne HJ

* Registratuuri töö

* Statsionaarse õe töö

* Dieetide määramine eHL-s

* Broneerimine ja registreerimine (nii amb. kui ka stats.)

* VPT (voodipäevatasu) arve koostamine

* VT (visiiditasu) arve koostamine

* Operatsiooniprotokolli koostamine

* TISS lehe koostamine

* TVL koostamine

* Juurdepääsu lubamine eHL-s

* Digiretsepti koostamine eHL-s

* Radioloogia diagnostiku töö

* Radioloogia tehniku töö

* Radioloogia registraatori töö

Nimekiri pole lõplik, teemasid saavad kasutajad ise juurde pakkuda!

Koolituse tellimiseks palun kirjutage See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. või helistage telefonil 7319192.

 

Kati Korm

informaatikateenistuse arendusosakonna juhataja

 

Juulist septembrini viidi kliinikumis läbi isikuandmete kaitse järelevalvemenetlus ehk audit. Tegemist oli riikliku järelevalvemenetlusega, mille algatajaks ja läbiviijaks oli Andmekaitse Inspektsioon. Auditi eesmärgiks seati andmekaitsealaste probleemide ennetamine ning isikuandmete töötleja turvameetmete alase teadlikkuse tõstmine.

Isikuandmete kaitse auditi läbiviimise juhendi kohaselt on isikuandmete kaitse audit süsteemne ja sõltumatu ekspertiis, mille eesmärk on teha kindlaks, kas isikuandmete töötlemisega seotud tegevused asutuses on vastavuses organisatsiooni isikuandmete kaitse poliitika ja protseduuridega ning kas isikuandmete töötlemine vastab isikuandmete kaitse nõuetele. Audit aitab välja selgitada probleemid ja nõrkused ning kindlustada ja säilitada vastavust oluliste isikuandmete kaitse nõuetega.

Kolme kuu jooksul vaadati läbi andmekaitsega seotud kliinikumi korrad ja protseduurid, täpsustati organisatsiooniliste, füüsiliste ja infotehniliste turvameetmete rakendamise üksikasju, külastati spordimeditsiini ja taastusravi kliinikut ning naistekliinikut. Siinkohal tänavad artikli autorid kliinikumi töötajaid, kes leidsid lisaks pingelisele ravitööle võimaluse anda oma panuse auditi läbiviimisel.

Auditi käigus ja lõppraportis tegi Andmekaitse Inspektsioon kliinikumile mitmeid ettepanekuid, mida andmekaitse valdkonnas arvesse võtta. Kokkuvõtteks kinnitas audit teadmist, et andmekaitse vajab jooksvat rakendamist kõigil tasanditel – riigi, asutuse, juhi ja töötaja.

 

Priit Koovit

informaatikateenistuse arendusosakonna projektijuht

 

Raul Vatsa

turbehalduse spetsialist

 

 

Riiklik järelevalve


Isikuandmete kaitse seaduse ja selle alusel kehtestatud õigusaktide järgimist kontrollib Andmekaitse Inspektsioon.

Andmekaitse Inspektsioon on isikuandmete kaitse seadusest tulenevate ülesannete täitmisel sõltumatu ja tegutseb, lähtudes isikuandmete kaitse seadusest, muudest seadustest ja nende alusel kehtestatud õigusaktidest.

 

Andmekaitse Inspektsioon:

1. kontrollib isikuandmete kaitse seaduses sätestatud nõuete täitmist;

2. rakendab seadustes ettenähtud alustel, ulatuses ja korras haldussundi;

3. algatab vajaduse korral väärteomenetluse ja kohaldab karistust;

4. teeb koostööd rahvusvaheliste andmekaitse järelevalve organisatsioonidega ja välisriikide andmekaitse järelevalve asutuste ning välisriikide muude pädevate asutuste või isikutega;

5. annab soovituslikke juhiseid isikuandmete kaitse seaduse rakendamiseks;

6. täidab muid seadustest tulenevaid ülesandeid.

 

Andmekaitse Inspektsioonil on õigus:

1. peatada isikuandmete töötlemine;

2. nõuda ebaõigete isikuandmete parandamist;

3. keelata isikuandmete töötlemine;

4. nõuda isikuandmete sulgemist või töötlemise lõpetamist, sealhulgas hävitamist või edastamist arhiivi;

5. rakendada isiku õiguste ja vabaduste kahjustamise ärahoidmiseks vajaduse korral asendustäitmise ja sunniraha seaduses sätestatud korras viivitamata isikuandmete kaitseks organisatsioonilisi, füüsilisi ja infotehnilisi turvameetmeid, välja arvatud juhul, kui isikuandmeid töötleb riigiasutus;

6. nõuda isikutelt asjakohaseid dokumente ja muud vajalikku teavet ning teha dokumentidest koopiaid.

Allikas: isikuandmete kaitse seadus § 32-33.

 

DELMA (Developing Estonian-Latvia Medical Area) - projekti eesmärk on suurendada Eesti ja Läti koostööd meditsiinisektoris.

Projekti viivad ellu Tartu Ülikool ja Läti Ülikooli Pauls Stradiņši kliinikum ning neli kohalikku haiglat kummalgi pool piiri: Valga haigla, Põlva haigla, Lõuna-Eesti haigla ja Vidzeme haigla Valmieras. Projekti sisuks on süvendada koostööd eeskätt telemeditsiini ja regeneratiivse meditsiini erialadel. Pikemaajalisem eesmärk on Eesti-Läti meditsiinipiirkonna viimine vastavusse Euroopa majandus- ja teaduspiirkonna nõuetele, et võimaldada teadmiste, patsientide, ravi ja tehnoloogia vaba liikumist.

Kavas on rakendada telemeditsiini pilootprogrammi, mis võimaldab videokonverentsi seadmete vahendusel patsientide diagnoosimist ning koolituste läbiviimist alates juhuesitlustest kuni ülevaadete tegemiseni kirurgilistest operatsioonidest.

Projekti raames on ostetud videokonverentsi seade Polycom HDX 8000, mis võimaldab läbi viia internetipõhiseid High Definition (HD) videokonverentse kuni 4 partneri vahel korraga. Seade on varustatud mobiilse multimeedia käruga, mis lubab seda vastavalt vajadusele liigutada. Videokonverentsi seadme kohta saab infot TÜ arstiteaduskonna täienduskeskusest (Puusepa 8, D239, tel 7318109).

 

Marika Rosenthal

TÜ arstiteaduskonna täienduskeskuse infospetsialist


Suvel tegi informaatikateenistus ettevalmistusi radioloogia mooduli kasutusele võtmiseks ja tutvustas külalistele eHL-i.


Radioloogia mooduli juurutamine algas 1. septembril radioloogiakliiniku nukleaarmeditsiini osakonnas ning jätkub nädalaste või paarinädalaste vahedega teistes osakondades. Radioloogia mooduli kasutusele võtmine toob kaasa mõningad muudatused ka radioloogiliste uuringute vastuste kajastamises eHL-i rakenduses. Täpsem info liituvate osakondade ajakava ning muudatuste kohta saadetakse e-kirja teel.

10. juunil külastas informaatikateenistust Ida-Tallinna Keskhaigla IT-töötajate delegatsioon, mille koosseisu kuulusid haldusgrupi, arendusgrupi, riistvaragrupi ja andmelaogrupi esindajad. Tutvuti haiglainfosüsteemi eHL administreerimisega, rakenduste vahelise andmevahetusega ning kliinikumi üldise IT arenduspoliitikaga. 15. juunil tuli kliinikumi Ida-Tallinna keskhaigla juhtkond eesotsas juhatuse esimehe dr Ralf Allikveega. Külalistele tutvustati eHL-i erinevaid funktsionaalsusi, jagati kasutamiskogemusi ja diskuteeriti elektroonilise haigusloo tulevikuvisioonide üle. Ida-Tallinna keskhaigla patoloogid tutvusid meie patoloogiateenistuse tööga.

29. juunil väisas informaatikateenitust Stradini haigla IT delegatsioon Lätist. Tutvuti eHL-i kasutamisega kliinikutes ning eLabori-ga ühendlaboris. 26. juulil saabus külla Leedu haigla- ja IT juhtide delegatsioon. Tutvuti eHL-i ja eLaboriga ning külastati hematoloogia-onkoloogia kliinikut ja ühendlaborit.

 

Kati Korm
informaatikateenistuse arendusosakonna juhataja

 

Alljärgnevalt lühike ülevaade sellel aastal toimunud eHL-i töödest ning kuidas on toiminud eHL-i kasutajatugi

möödunud aastal.


Võrreldes eelnevate aastatega on eHL-i juurutusplaanid 2011. aastaI täiesti teistsugused. Varasematel aastatel liitus eHL-iga uus struktuuriüksus iga kahe-kolme nädala tagant ningeHL-iga tegelevatel IT töötajatel ei olnud testimiste, koolituste, juurutamise ja juurutamisjärgse kasutajatoe tagamise käigus aega tehtut analüüsida. 2010.aasta lõpuks oli eHL-i juurutamine kõikides ravitööga tegelevates kliinikutes lõpule viidud ja lisaks oli juurutamine käivitunud patoloogiateenistuses. 2011. aasta esimesel poolel jätkati patoloogiliste uuringute elektroonilise tellimise juurutamist kliinikutes, aga peale seda tuli juurutamistöösse sisse pikem paus.

2010. aasta lõpus läbi viidudandmebaasiserveri hooldustööd võimaldasid meie arendajatel 2011. aasta alguses keskenduda andmebaasipäringute optimeerimisele. Samuti analüüsiti rakendusserverite kasutamist ning uuendati neis kasutatavat

baastarkvara. Kõik see võimaldas kokkuvõttes tõsta rakenduse üldist töökiirust ja töökindlust. eHL-i töörühma poolt märtsis läbi viidud testimised näitasid, et võrreldes 2010. aasta oktoobriga oli päringute kiirus tõusnud keskmiselt 2 korda.

2011. aasta esimene pool on peamiselt kulgenud Radioloogia mooduli kasutusele võtmise ettevalmistustööde rütmis. Maikuus kaasame funktsionaalsuse testimisse ka radioloogiakliiniku esindajad ning seejärel alustame uue mooduli juurutamist radioloogiakliinikus ja kõigis neis uuringukabinettides, kus eHL veel uuringute läbiviimiseks kasutusel ei ole.

Rakendusse ei ole 2011. aasta esimeses pooles lisandunud palju uut funktsionaalsust, küll aga on tehtud palju taustatöid ja täiendusi praktiliselt igas moodulis. Suuremad muudatused puudutasid digiretsepti ja dokumendivorme.

 

eHL kasutajatugi 2010. aastal


Kasutajatoe numbrile 9009 tehtud kõnede ning aadressile See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. saadetud muredega tegeleb

informaatikateenistuses igapäevaselt 4 inimest, suuremate probleemide korral lülitub kasutajatoe režiimile veel 4 inimest.

 

Tabel: Numbrile 9009 tehtud kõnede statistika aastate ja kuude lõikes.

 

2008

2009

2010

2011

Jaanuar

287

1296

2060

3655

Veebruar

323

1030

1708

981

Märts

691

2172

1384

1135

Aprill

554

1844

1114

820

Mai

475

1493

868

 

Juuni

363

1478

1007

 

Juuli

377

1265

951

 

August

778

793

1218

 

September

1781

1332

1441

 

Oktoober

3021

1254

1040

 

November

2011

1587

1077

 

Detsember

1569

1523

871

 

Iga suurema struktuuriüksuse liitumisel eHL-iga või täiesti uue funktsionaalsuse lisandumisel suureneb kasutajatoe koormus pea kahekordseks. Kõige suurema kõnedetulva tõi endaga kaasa viimane aastavahetus, kui samale ajale langesid eurole üleminek, uue arveldusmooduli kasutusele võtmine eelmise aasta lõpus, patoloogia saatekirjade juurutamine aasta alguses ja muudatused mitmetes eHL-iga suhtlevates infosüsteemides.

Alates 2010. aasta aprillist oleme registreerinud kõik kasutajate probleemid kasutajatoe andmebaasis. See annab meile

võimaluse saada täpsemat ülevaadet selle kohta, millistes struktuuriüksustes on kõige rohkem probleeme, saame ka analüüsida probleemide sisu ning võtta tarvitusele abinõud enamlevinud probleemide likvideerimiseks.

Kokkuvõtvalt võib öelda, et vähem probleeme tekib neis struktuuriüksustes, kus eHL-i on pikaajaliselt kasutatud ning kus

töökorraldus on osakonna siseselt väga hästi paika pandud. Kõige rohkem probleeme tekib neis struktuuriüksustes, kus

tegeletakse patsiendi kliinikumi sisse kirjutamisega ja arvete väljastamisega.

Meie eesmärk on rakenduse funktsionaalsuse täiendamise, kasutusmugavuse tõstmise, kasutajajuhendite täiendamise ja täienduskoolituste abil järjest vähendada kliinikumi töötajate vajadust kasutajatoe poole pöördumiseks.

 

Kati Korm

informaatikateenistusearendusosakonna juhataja


2011. aasta algusest on kliinikumi dokumendihaldust toetamas elektrooniline dokumendihaldussüsteem ehk lühendatult DHS.

Tänapäeva infoühiskonnas muutub järjest olulisemaks dokumentide haldamine korrastatud viisil kogu dokumendi elutsükli jooksul. Selgepiiriline hüve tekib, kui asjaajamistoimingute kõik etapid on võimalik läbi viia elektrooniliselt. Selles suunas on liikumas ka kliinikum.

Dokumendihaldussüsteemi kasutuselevõtu eelduseks on olnud kliinikumi dokumendihalduse analüüsimine ja ülesehituse häälestamine uues süsteemis. Sisestatud on vajalikud funktsioonid, sarjad ja loendurid, et igal dokumendil, veel enne kui ta luuakse või saadakse, oleks olemas oma „pesa". Kindlasti on olnud esmatähtis õiguste süsteemi kujundamine, et dokumendid oleksid kättesaadavad selleks volitatud isikutele. Praegu on DHS-is seadistatud üle 60 grupi, mis jagavad õigusi süsteemi enam kui 800 kasutajatele.

Märtsikuu alguse seisuga on DHS-i viidud kirjavahetuse, nõukogu ja juhatuse dokumentide ning kliinikute ja teenistuste juhtimisalaste (korraldused, käskkirjad, protokollid) dokumentide haldus. Kliinikumi juhid on uuendusega edukalt kaasa tulnud: 100% nõukogu ja juhatuse liikmetest ning 70% kliinikute juhatajatest/teenistuste direktoritest kooskõlastavad ja kinnitavad juba dokumente elektroonselt.

Järgmise suurema tööna lisandub lepingute ja aktide haldus. Olemasoleva ca 21 000 lepingu andmed hõlmatakse tagantjärgi, et säilitada terviklik ülevaade. Samuti on plaanis hakata DHS-is läbi viima soetuste protseduuri.

Dokumendid on asutuse väärtuslik inforessurss ja ettevõtte mälu. Dokumentidega tõestatakse oma õigusi ja fikseeritakse kohustusi ning tehtud otsuseid. Korras asjaajamine suurendab asutuse usaldusväärsust klientide (patsientide) ja avalikkuse silmis.

Loodame kliinikumi töötajatelt aktiivset osalust. Uue töövahendi juurutamine ning omaksvõtt on pikaajaline protsess, millest saavad tulu kõik osapooled.

DHS-i oskuslikumaks ja ladusamaks kasutamiseks soovitame läbida koolituse. Koolitusinfo on kättesaadav intranetis koolituste registreerimise keskkonnas.

Uue dokumendihaldussüsteemiga kaasnevate küsimuste ja probleemide korral palume julgelt ühendust võtta arvutiabiga e-posti aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud. või telefonil 731 9222.


Hele Punga

Kati Korm

2010. aasta lõpus teostas informaatikateenistus rakenduste eHL ja eLabor andmebaasiserveri hooldustöid, mis tõid endaga kaasa mitmetunnilisi töökatkestusi. Täname kõiki erakorralise meditsiini ja intensiivravi osakondade ning ühendlabori töötajaid, kes töökatkestustest tingitud lisatöösse jõulude ja aastavahetuse ajal mõistvalt suhtusid.

 

Informaatikateenistus

Alates selle aasta algusest on lisaks tavapärasele analüüsivastuste päevikukannetest epikriisi importimisele võimalik vastuseid epikriisi kanda ka risttabeli kujul kopeerides või üksikvastuseid risttabelist välja valides.

Avades epikriisis saki Uuringud ja protseduurid leiate all vasakul menüüpunkti „Lisa analüüsi vastuseid“.

 

Klõpsates menüüpunktil „Lisa analüüsi vastuseid“ avaneb labori analüüside risttabel. Analüüside vastuseid saab välja valida (ja valikut tühistada) nendel hiirega klõpsates.

Annulleeritud analüüside vastused on risttabelis läbikriipsutatud.

Nupule „Lisa epikriisi“ vajutamise järel kanduvad välja valitud analüüside vastused epikriisi.

2011. aasta algusest võtab kliinikum kasutusele elektroonilise dokumendihaldussüsteemi WebDesktop.

Elektrooniline dokumendihaldussüsteem ehk DHS võimaldab:
• hallata dokumente selleks spetsiaalselt loodud tarkvaras;
• loobuda dokumentide hoidmisest Outlooki Public Foldersi kataloogides;
• määrata dokumentidele juurdepääsu õigused, lubades töötajatele ligipääsu vaid tööks vajalikele dokumentidele;
• suunata digitaalseid dokumente kooskõlastamiseks ja kinnitamiseks, sh digitaalseks allkirjastamiseks;
• leida kiiresti vajalikke dokumente;
• liita omavahel seotud dokumendid, näiteks hankelepingud, lepingute lisad, aktid ja arved üheks tervikuks;
• hallata ühist kontaktide registrit;
• hoida dokumente autentsetena kogu nende eluea jooksul;
• viia läbi arhiivinduslikke toiminguid.

Süsteem võetakse kantselei- ja informaatikateenistuse koordineerimisel kasutusse järk-järgult, hõlmates järjest uusi dokumendiliike.

Aasta alguses alustatakse WebDesktopis kliinikumi ametliku kirjavahetuse registreerimist, lisaks hakatakse selles rakenduses haldama korraldusi ja käskkirju. Töövoogude juurutamine toimub struktuuriüksuste kaupa.

Kutsume kliinikuid ja teenistusi, kes soovivad olla süsteemi esimeste kasutuselevõtjate hulgas, sellest teada andma e-posti aadressil See e-posti aadress on spämmirobotite eest kaitstud. Selle nägemiseks peab su veebilehitsejas olema JavaSkript sisse lülitatud.. Seejärel analüüsime ühiselt läbi tööprotsessid ja korraldame koolitused.

Head uut asjaajamisaastat!

 

Informaatikateenistus
Kantseleiteenistus

ID-kaardi abil saavad kliinikumi arstid haiglainfosüsteemi eHL kaudu tutvuda patsiendi Tervise infosüsteemis arhiveeritud andmetega. Foto: informaatikateenistuse erakogu.ID-kaart kehtib Eestis isikuttõendava dokumendina ka digitaalses maailmas. ID-kaardi abil saab kasutada riigiportaali, internetipanga teenuseid, osta ID-piletit, anda digitaalseid allkirju jpm. Alates 2010. aasta oktoobrist on lisaks tavalisele ID-kaardile võimalik taotleda ka digi-ID-d, mis kehtibki ainult digitaalses maailmas.

Arstid saavad ID-kaardi abil kasutada üle-eestilist Tervise infosüsteemi (mida tuntakse ka E-Tervise või Digiloo nime all), kuhu erinevate haiglate ja perearstide infosüsteemidest saadetakse patsientide haiguslugude kokkuvõtteid. Lisaks digi-epikriisidele saab Tervise infosüsteemis tutvuda ka patsiendi aegkriitiliste andmete (nagu allergiad, immuniseerimised jne) ja diagnoosidega.

Kuna Tervise infosüsteem ei sisalda veel kõikide patsientide kõikide haiguslugude kokkuvõtteid, siis ei ole garantiid, et konkreetse patsiendi info selles süsteemis olemas on. Tulevikus muutub aga selline olukord üha sagedasemaks, kus patsiendil on kliinikumi ravile saabudes paberile trükitud haigusloo kokkuvõtte asemel kaasas perearsti soovitus vaadata patsiendi andmeid Digiloost. Siis läheb arstil kindlasti vaja ID-kaarti või digi-ID-d.

ID-kaardi taotlemiseks tuleb teil pöörduda Politsei- ja Piirivalveameti Kodakondsus- ja Migratsioonibüroo teeninduse poole ning esitada täidetud taotlusankeet, värvifoto, isikuttõendav dokument (nt pass) ning riigilõivu tasumist tõendav dokument. ID-kaart kehtib viis ning digi-ID kolm aastat. Kasulikku infot ID-kaardi taotlemise ja kasutamise kohta leiate ID-kaardi veebikeskkonnast
http://www.id.ee/ ning Politsei- ja Piirivalveameti kodulehelt http://www. politsei.ee.

Kuna isikuandmete kaitse seadus nõuab, et ka tagantjärele oleks võimalik kindlaks teha, kes ja millal ning milliste isikuandmetega tegeles, siis logitakse eHL-is kõik kasutajate tegevused patsiendi andmetega.

NB! Näitepilt on koostatud eHL-i demoversioonis kasutades testpatsiendi andmeid.Patsiendi poolt esitatud järelpärimise või muude probleemide tekkimise korral on rakenduse administraatoril võimalik logidest andmeid välja otsida patsiendi, haigusjuhu või konkreetse eHL-i kasutaja järgi (vt kõrvalasuvat pilti).

On ülimalt oluline, et kõikide rakenduste kasutajad logiksid alati programmi sisse oma kasutajatunnusega ega edastaks oma kasutajatunnust ja parooli teistele isikutele.

Kasutajatunnuse taotlus

Kui teil veel ei ole oma tööülesannete täitmiseks vajaliku programmi kasutajatunnust, siis vormistage kasutajatunnuse taotlus kohe täna!

Taotluse peab kinnitama oma allkirjaga ka kliiniku juhataja.

Kasutajatunnuse taotluse vormi leiate aadressilt https://intranet.kliinikum.ee/kasutajatunnuseavaldus/

Seoses IT koolitusklassi kolimisega kliinikumi peahoone (L. Puusepa 8) keldrikorruselt informaatikateenistusega samasse hoonesse, leiavad kliinikumi töötajatele suunatud infotehnoloogiaalased koolitused alates 28. septembrist aset L. Puusepa 2 maja II korrusel ruumis nr 227 (suur auditoorium).

 

Informaatikateenistus

Patoloogia mooduli ja elektroonilise tellimise juurutamise tõttu said esimeste videoformaadis toimimisõpetustena valmis patoloogia saatekirjade vormistamise juhendid. Edaspidi lisanduvad videojuhendid ka varem kasutusel olnud funktsionaalsuste kohta.

Kõik videoformaadis tegevusjuhised leiate aadressilt http://ehlabi.kliinikum.ee/.

Kui te soovite juhendit mingi konkreetse toimingu kohta, siis palun andke sellest informaatikateenistusele teada!

 

Informaatikateenistus

Andmekaitse eesmärgiks kliinikumis on tagada isikuandmete nõuetekohane töötlemine tervishoiuteenuse osutamise, teadusuuringute ja õppetöö käigus.

Isikuandmed on füüsilise isiku kohta käivad andmed. Juriidilisel isikul isikuandmed puuduvad. Andmed on isikuandmed, kui on teada või on võimalik tuvastada isik, kelle kohta andmed käivad. Kui andmed ei ole kokku viidavad isikuga, ei ole tegemist isikuandmetega, vaid lihtsalt andmetega.

Isikuandmete töötlemisele esitatavate nõuete aluseks on privaatsuse, saladuse hoidmise ja isikuandmete kaitse regulatsioonid.

Privaatsus tähendab inimese eraelu puutumatust. Inimõiguste ja põhivabaduste kaitse konventsiooni ning EV põhiseaduse kohaselt on igaühel õigus perekonna- ja eraelu puutumatusele.

Inimese terviseseisundi kohta käivad andmed on eraelulised andmed ehk inimese andmed ehk isikuandmed. Isikuandmed jagunevad tavalisteks ja delikaatseteks. Terviseseisundi kohta käivad andmed kuuluvad delikaatsete isikuandmete hulka.

Isikuandmed on mis tahes andmed tuvastatud või tuvastatava füüsilise isiku kohta, sõltumata sellest, millisel kujul või millises vormis need andmed on.
Delikaatsed isikuandmed on andmed füüsilise isiku terviseseisundi, puude, pärilikkuse, seksuaalelu, geeniandmete kohta (lõplik loetelu isikuandmete kaitse seadus § 4 lg 2).
Isikuandmete töötlemine on iga isikuandmetega tehtav toiming.
Andmesubjekt on isik, kelle isikuandmeid töödeldakse.

 

Kati Korm
informaatikateenistuse arendusosakonna juhataja