„Tere!Kliinikumi haiglaõpetajad (vasakult): Katre Kandimaa, Hele Täär, Hilda Looper, Ene Kallaste ning Anja Männiksaar. Foto: erakogu. Olen haiglaõpetaja. Tulin vaatama, kuidas Sul läheb ja kas saan Sind õppimise juures aidata. Haiglas viibitav aeg möödub õppides-tegutsedes kiiremini ning paranedes on Sul lihtsam kooli tagasi minna, sest ees ei oota nii palju tegema töid...”

Umbes selliste sõnadega pöördub haiglasse sattunud lapse poole juba esimesel päeval haiglaõpetaja. Usaldusliku kontakti loomine on eduka koostöö aluseks. Reeglina ei räägita omavahel haigusest ning lapsesse suhtutakse kui tavalisse õpilasse, kelle normaalse elu oluliseks osaks on just areng ja õppimine. Vestlusele järgneb tegevuse planeerimine ning seejärel juba konkreetne õppetöö lapsele sobival ajal. Alati tuleb arvestada ka sellega, et tegemist on raviasutusega, kus põhirõhk on siiski meditsiinilise abi osutamisel.

TÜ Kliinikumi haiglaõpetajad
Kliinikumis tegutseb meid kokku viis (pildidl vasakult): Katre Kandimaa ja Hele Täär (psühhiaatriakliiniku lasteosakond), Hilda Looper (lastekliiniku neuroloogia ja üldpediaatria osakond), Ene Kallaste (psühhiaatriakliiniku lasteosakond) ning Anja Männiksaar (hematoloogia osakond).

Oleme ühtehoidev meeskond: jagame kogemusi, vahetame muljeid ja julgustame-toetame üksteist. On ju haiglaõpetaja amet sellegi poolest eriline, et meid on Eestis kokku väga väike hulk (täiskohaga töötavaid õpetajaid alla 10).

Ametlikult on haiglaõpetaja hoopis koolitöötaja, sest ollakse teatud konkreetse õppeasutuse, meie näiteks Tartu Veeriku Kooli töötajate nimekirjas, ning töötasugi tuleb sealt. Samas toimub haiglaõpetajate igapäevane töö siiski haiglas ning õpetatavaid kooliealisi lapsigi on üle Eesti.

Kes on  ikkagi haiglaõpetaja?
Haiglaõpetaja on oma ala spetsialist, kes tunneb ainete õpetamise metoodikat ja lapse arengu iseärasusi ning kes koolitab ja juhendab haiglas viibivaid kooliealisi lapsi (7-17 a.). Lisaks konsulteerib ta lapsevanemaid kooliprobleemide ja sobivate õpetamisviiside osas. Sageli ei ole haiglaõpetaja otsene ülesanne mitte niivõrd konkreetsete ainete õpetamine, kuivõrd just lapse õpimotivatsiooni toetamine, arengu jälgimine, juhendamine, emotsionaalne toetus ning õpioskuste kujundamine. Haiglaõpetaja ei pane lapsele diagnoosi, kuid tal on võimalus õppetöö käigus teda jälgida ning oma tähelepanekutest arsti teavitada. Haiglaõpetaja töös tuleb olla paindlik ja tegutseda vastavalt olukorrale.

Õppetöö korraldus
Õppetöö toimub enamasti individuaalselt, mõnikord ka mitmele õpilasele korraga või hoopis ühispalatis. On väga hea, kui lapsel on kaasas oma õppevahendid – töö on siis efektiivsem, sest paraku pole õpetajatel kõiki vajaminevaid õpikuid-töövihikuid. Õppetundide pikkus pole täpselt määratletud, õpitakse nii kaua, kuni laps jõuab või kui palju haiglas parajasti koolilapsi on. Enamik lapsi tegutseb meeleldi, sest õppimine viib muremõtted mõneks ajaks peast ning võimaldab arendavat tegevust protseduuride ja uuringute vahepeal. Kliinikumis töötavad õpetajad on haiglas kogu tööpäeva ja kursis selle töökorraldusega. Õppetegevuse täpne korraldus ja õpetamisviiside valik on osakonniti mõnevõrra erinev.

Täiendõpe ja pidev areng
Ideaalis peaks haiglaõpetaja kursis olema nii haridus- kui meditsiinisüsteemis toimuvaga, omama ülevaadet haigla töökorraldusest ning erinevatest haigustestki. Seetõttu peab haiglaõpetaja pidevalt õppima, arenema ja ennast täiendama. Tänasel päeval peavad kõik Eesti haiglaõpetajad läbima pikaajalise ja põhjaliku koolituse „Haiglaõpetaja roll ja vastutus”.

2010. aasta 3.-5. novembrini oli Eesti haiglaõpetajatel võimalus osa võtta ka HOPE (Hospital Organisation of Pedagogues in Europe) 7. kongressist Münchenis. Konverents oli väga informatiivne, teemade ja esinejate valik mitmekesine, ettekanded põhjalikud. Meeldejäävaid ja südamesseminevaid esitusi oli nii riigitegelastelt, haridusjuhtidelt, arstidelt kui õpetajatelt.

Koostöö viib parima tulemuseni
Koostöö kõigi vahel, kes vastutavad lapse arengu ja heaolu eest, on üks tähtsamaid aspekte selles töös. Väga olulised on just arstipoolsed soovitused ja nõuanded haiglaõpetajale, et ta liigse õpetamisega lapse tervisele kahju ei teeks.  Enamikes Euroopa riikides on haiglaõpetaja meeskonna liige. Koostöö peab toimima igal tasandil – haigla, kool ja kodu.

Haiglaõpetajad armastavad oma tööd ning tahavad anda oma panuse lapse paranemisprotsessi sellega, et on talle haiglas tugiisikuks, kes toetab õppimises ning jagab ka tema rõõme ja muresid.

 

Hilda Looper
haiglaõpetaja lastekliiniku neuroloogia ja üldpediaatria osakonnas