Patsientide hääl aitab kujundada Kliinikumi teenuseid (07.07.2025)
Tartu Ülikooli Kliinikumi patsientide nõukoda on vabatahtlik esindusrühm, kuhu kuuluvad patsiendid ja nende lähedased. Nõukoja eesmärk on jagada oma kogemusi, arvamusi ja ettepanekuid, et aidata kaasa tervishoiuteenuste arendamisele. Sellest aastast on nõukoja töö saanud värskema suuna – seniste koosolekute asemel toimuvad kohtumised nüüd vahetult kliinikutes kohapeal.
Möödunud aastal tähistas patsientide nõukoda viiendat tegutsemisaastat. Viie aasta jooksul on nõukoda kohtunud paljude kliinikute ja teenistuste esindajatega, et arutada, kuidas kujundada Kliinikumi teenuseid patsiendisõbralikumaks. 2024. aastal andis nõukoda tagasisidet patsiendiohutuse arendustele, lõi kaasa Kliinikumi juubeliaasta sündmuste ideekorjes, panustas vähikeskuse projektidesse ja Tervisekassa kiirendiprogrammi ning toetas mitmeid teisi patsientide kogemust parandavaid algatusi. Samuti käsitletakse teemasid, millega patsiendid on Kliinikumi külastades ise kokku puutunud.
Alates käesolevast aastast toimuvad nõukoja kohtumised uuel viisil. „Nii patsientide nõukoja liikmed kui ka Kliinikumi esindajad arvasid, et patsientide esindajatega kohtumiste loogikas on vaja muutust. Selleks, et patsientide nõukoda ei jääks kliinikutele ja osakondadele kaugeks, otsustasime, et edasised koosolekud toimuvad kliinikutes kohapeal, vahetus kontaktis sealsete töötajatega. Õendusjuhid tervitasid seda mõtet väga,“ selgitas idee algataja, Kliinikumi õenduse ja patsiendikogemuse juht Ilona Pastarus.
Tänaseks on toimunud kohtumised radioloogiakliinikus, ortopeediakliinikus ja hematoloogia-onkoloogia kliinikus. Kohtumistel tutvustavad kliinikud oma tööd ja töötajaid, jagavad rahulolu-uuringute tulemusi ning seejärel arutatakse ühiselt, mis just selles kliinikus on enim mõjutanud patsiendikogemust ja rahulolu. Kohtumise üheks oluliseks osaks on alati ka ringkäik kliinikus, et tutvuda füüsilise keskkonnaga ja märgata võimalusi selle patsiendisõbralikumaks muutmiseks.
„Ühises arutelus on esile kerkinud väga erinevad, aga tähelepanu vajavad teemad, nagu näiteks vastuvõtuaegade broneerimise ja asukohtade selgus, patsiendiinfo materjalide sisu, oote- ja puhkealade mugavus ning erinevate sissepääsude märgistamine. Jätkame kohtumisi kliinikutega kindlasti ka sügisel, sest vahetus suhtluses on palju lihtsam ja kiirem jõuda lahendusteni, mis päriselt patsientidele sobib. Kui oleme kliinikutele ringi peale teinud, siis otsustame, millises kohtumise vormis edasi,“ arutles Pastarus.
Kliinikumi patsientide nõukoja koosseisu kuuluvad 2025. aastal Triin Paaver (esimees), Mari-Liisa Parder (Eesti Patsientide Liidu esindaja), Janely Trahv (Eesti Vähihaigete Laste Vanemate Liidu esindaja), Jüri Ginter, Jane Patlep, Annika Oja, Mae Alviste, Veronika Kruustik ja Kitty Kubo. Kliinikumi esindajad nõukojas on Jane Freimann ja Reet Tohvre. Nõukoja koosolekutel osaleb ka õenduse ja patsiendikogemuse juht Ilona Pastarus.
Läbi nõukoja on patsientide hääl olnud esindatud Kliinikumi arengukava koostamisel, ellu on kutsutud patsiendisõbraliku teo konkurss ning samuti on nõukoda andnud sisendeid Kliinikumi kodulehele, dokumentidele ja uutele projektidele.
Patsientide nõukoja kohtumised toimuvad kord kuus. Aruteluteemade ettepanekute või soovi korral ise nõukoja töös kaasa lüüa, saab sellest märku anda e-posti aadressil patsientidenoukoda@kliinikum.ee.